Wizyta w gabinecie fizjoterapeuty z mojego doświadczenia zawsze jest choć trochę dla Ciebie stresująca, droga Mamo. W sumie to nigdy nie wiesz czego możesz się spodziewać zwłaszcza na pierwszej wizycie. Z lekarzami to może jakoś trochę jest inaczej, ale co z tym fizjoterapeutą? Co on bada, czy jest się czego bać oraz z jakimi wątpliwościami i troskami pojawiają się rodzice w moim gabinecie, o tym dziś ? A jeszcze apropo pierwszej wizyty to TUTAJ znajdziesz artykuł o tym, jak się do niej przygotować 🙂
Z czym najczęściej zgłaszają się Rodzice? Czy zawsze tylko wtedy, gdy niemowlę wygina się w łuk?
…no nie 🙂 Powodów jest naprawdę wiele:
- A bo on tak mocno zaciska te piąstki!
- A bo on nie umie leżeć na brzuchu i się przewraca ciągle na tą samą stronę!
- A bo ta głowa jest taka płaska!
- A bo ta wygina się w rogalika!
- Strasznie się pręży jak go podnoszę albo po prostu niemowlę wygina się w łuk!
Itd. Itd.
Rozwój dziecka jest bardzo złożonym i dynamicznie przebiegającym procesem. Jednego dnia niemowlę ćwiczy jedną aktywność, kolejnego już inną. To obraca się na brzuch, to bawi się kolankami, a kolejnego dnia łapie już za stopy. O prawidłowym rozwoju dziecka możesz przeczytać
TU: (1-3 miesiąc życia)
TU: (4-6 miesiąc życia)
TU: (7-9 miesiąc życia)
TU: (10-12 miesiąc życia)
Dziś prześledzimy sobie miesiąc po miesiącu jakie nieprawidłowe zachowania mogą prezentować niemowlęta. Dziś pod lupę weźmiemy maluchy od narodzin do 6 miesiąca życia!
1. MIESIĄC
W pozycji na brzuchu:
- Nie próbuje przekładać głowy z boku na bok, z policzka na policzek (brak tzw. dziobania).
- Mały repertuar ruchowy lub bezruch albo odwrotnie: dużo szybkich bardzo chaotycznych ruchów.
- Niechęć do leżenia na brzuchu objawiająca się płaczem.
- Podczas leżenia na brzuchu dziecko wywraca się na plecy.
- Bardzo silnie odgięta głowa (niektórzy nieświadomi nazywają dzieci wtedy bardzo silnymi, a często świadczy to już o jakiejś nieprawidłowości).
- Leży jak żaba: nogi w silnym zgięciu w okolicach klatki piersiowej, odwiedzione bardzo szeroko.
W pozycji na plecach:
- Bardzo duży wyprost głowy, wygląda jakby próbował stawać na głowie.
- Głowa skręcona tylko w jedną ze stron (leży tylko na jednym z policzków, dziecko nie przekręca jej na drugi).
- Ogięciowe ułożenie całego ciała (jakby próbował robić mostek zapierając się na głowie i stopach).
- Wzmożone napięcie mięśniowe w kończynach górnych wyrażone ciągle i silnie zaciśniętymi piąstkami. Dziecko samo nie otwiera dłoni oraz bardzo trudno jest jemu tę dłoń otworzyć.
- Ułożenie kończyn dolnych na tzw. żabkę: w znacznym zgięciu, odwiedzeniu, rotacji zewnętrznej z kolanami niemal opartymi o podłoże, miednica ustawiona w przodopochyleniu.
- Brak kopania naprzemiennego, mały repertuar ruchowy lub kopanie z silnym wyprostem, krzyżowaniem kończyn dolnych, ze stopami zgiętymi podeszwowo.
- Mały repertuar ruchowy.
2. MIESIĄC
W pozycji na na brzuchu:
- Bardzo silne odgięciowe ustawienie głowy.
- Brak umiejętności podparcia się na rękach/przedramionach, a wręcz unoszenie ich w górę podczas prób dźwigania głowy.
- Unoszenie rąk i nóg w górę jak tylko dziecko zostanie położone na brzuchu. Dziecko wygląda jakby opierało się tylko na brzuchu, który będzie bardzo silnie wydłużany, a mięśnie grzbietu bardzo napięte.
- Utrzymywanie rąk pod klatką piersiową, bardzo mocno przywiedzionych oraz zrotowanych do wewnątrz. Podczas prób podnoszenia głowy dziecko tak ustawionymi rękami, próbuje pchać w podłoże i podnieść głowę.
W pozycji na plecach:
- Widoczny jest tylko i wyłącznie jednostronny ATOS (pozycja szermierza, o której pisałam TU).
- Bardzo silne (!) odgięcie głowy widoczne podczas pozycji szermierza.
3. MIESIĄC
W pozycji na plecach:
- Trudności w kontroli głowy i wzroku (!) w linii środkowej ciała.
- Podnoszenie i zabawa ciągle jedną i tą samą ręką.
- Kończyny górne ułożone wzdłuż tułowia lub w odwiedzeniu stabilizują postawę ciała.
- Aktywność kopania wyrażona przesuwaniem zewnętrznych krawędzi stóp po podłożu.
W pozycji na brzuchu:
- Zbyt wysokie ustawienie łopatek.
- W czasie podpierania na kończynach górnych – obciążanie kłębów kciuka.
- Asymetryczne ustawienie obręczy barkowej, np. wyżej/niżej, w przód/w tył.
- Unoszenie głowy nad podłoże połączone:
– z wyprostnym ustawieniem barków,
– ze zgięciowym ustawieniem barków
4. MIESIĄC
W pozycji na brzuchu:
- Podczas podpierania się na przedramionach łokcie znajdują się blisko tułowia
- Wysokie ustawienie miednicy
- Kończyny górne ustawia w rotacji wewnętrznej w stawach ramiennych z jednoczesnym wyprostem w stawach łokciowych i pronacją przedramion.
LUB
kończyny górne ustawia w rotacji wewnętrznej w stawach ramiennych z jednoczesnym zgięciem w stawach łokciowych z pronacją przedramion.
W pozycji na plecach:
- Łapie swoje kolanka, ale nie patrzy na nie/ w ich kierunku lub patrzy odginając głowę w tył.
- Łapie ciągle jedno i to samo kolano i ciągle tą samą ręką.
- Unosi kolana w górę, ale ręce spoczywają na podłożu z widocznym zapieraniem się nimi o ziemię.
5. MIESIĄC
W pozycji na brzuchu:
- Unoszenie głowy bez podporu na kończynach górnych.
- Silnie zaciśnięte piąstki.
- Prostuje łokcie z udziałem rotacji wewnętrznej ramienia.
- Nadmierne odwiedzenie bioder.
W pozycji na plecach:
- Bawi się rączkami, stopami, kolanami bez patrzenia na nie.
- Sięga po zabawki tylko jedną rączką, sięga tylko do jednej nóżki (ciągle tej samej).
- Kopanie tylko tą samą nóżką.
- Splata stopy, rotuje całe nóżki na zewnątrz w celu dodatkowej stabilizacji ciała.
6. MIESIĄC
W pozycji na plecach:
- Obraca się tylko przed jeden bok.
- Gdy obraca się nadmiernie prostuje głowę i tułów.
- Gdy obraca się nie unosi głowy nad ziemię.
- Chwyta zabawki z kciukiem ustawionym w dół.
- Unosi i bawi się tylko jedną nóżką. Bierze do buzi tylko jedną stopę (ciągle tą samą).
W pozycji na brzuchu:
- Sięga do zabawek tylko jedną rączką.
- Jeśli pełza to pełza asymetrycznie.
- Jeśli przyjmuje pozycję amfibii to tylko z wykorzystaniem jednej strony ciała.
- Widoczna jest słaba aktywność stóp i palców stóp.
Pamiętaj, że powyższy artykuł nie zastąpi wizyty u fizjoterapeuty. Jeśli coś Ciebie niepokoi – udaj się do specjalisty. Czas jest ważny!
Nie chcesz przegapić nowych artykułów na blogu? Kliknij TUTAJ i sprawdź szczegóły. Dzięki temu będziesz na bieżąco z każdą nową treścią na blogu.
___
– M. Matyja, A.Godola, Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF. Katowice 2009.
– Lois Bly, Motor Skills Acquisition in the First Year. Academic Press. United States 2003