Wizyta w gabinecie fizjoterapeuty z mojego doświadczenia zawsze jest choć trochę dla Ciebie stresująca, droga Mamo. W sumie to nigdy nie wiesz czego możesz się spodziewać zwłaszcza na pierwszej wizycie. Z lekarzami to może jakoś trochę jest inaczej, ale co z tym fizjoterapeutą? Co on bada, czy jest się czego bać oraz z jakimi wątpliwościami i troskami pojawiają się rodzice w moim gabinecie, o tym dziś ? A jeszcze apropo pierwszej wizyty to TUTAJ znajdziesz artykuł o tym, jak się do niej przygotować 🙂

Z czym najczęściej zgłaszają się Rodzice? Czy zawsze tylko wtedy, gdy niemowlę wygina się w łuk?

…no nie 🙂 Powodów jest naprawdę wiele:

  • A bo on tak mocno zaciska te piąstki!
  • A bo on nie umie leżeć na brzuchu i się przewraca ciągle na tą samą stronę!
  • A bo ta głowa jest taka płaska!
  • A bo ta wygina się w rogalika!
  • Strasznie się pręży jak go podnoszę albo po prostu niemowlę wygina się w łuk!

Itd. Itd.

Rozwój dziecka jest bardzo złożonym i dynamicznie przebiegającym procesem. Jednego dnia niemowlę ćwiczy jedną aktywność, kolejnego już inną. To obraca się na brzuch, to bawi się kolankami, a kolejnego dnia łapie już za stopy. O prawidłowym rozwoju dziecka możesz przeczytać

TU: (1-3 miesiąc życia)

TU: (4-6 miesiąc życia)

 TU: (7-9 miesiąc życia)

TU: (10-12 miesiąc życia)

Dziś prześledzimy sobie miesiąc po miesiącu jakie nieprawidłowe zachowania mogą prezentować niemowlęta. Dziś pod lupę weźmiemy maluchy od narodzin do 6 miesiąca życia!

1. MIESIĄC

W pozycji na brzuchu:

  1. Nie próbuje przekładać głowy z boku na bok, z policzka na policzek (brak tzw. dziobania).
  2. Mały repertuar ruchowy lub bezruch albo odwrotnie: dużo szybkich bardzo chaotycznych ruchów.
  3. Niechęć do leżenia na brzuchu objawiająca się płaczem.
  4. Podczas leżenia na brzuchu dziecko wywraca się na plecy.
  5. Bardzo silnie odgięta głowa (niektórzy nieświadomi nazywają dzieci wtedy bardzo silnymi, a często świadczy to już o jakiejś nieprawidłowości).
  6. Leży jak żaba: nogi w silnym zgięciu w okolicach klatki piersiowej, odwiedzione bardzo szeroko.

W pozycji na plecach:

  1. Bardzo duży wyprost głowy, wygląda jakby próbował stawać na głowie.
  2. Głowa skręcona tylko w jedną ze stron (leży tylko na jednym z policzków, dziecko nie przekręca jej na drugi).
  3. Ogięciowe ułożenie całego ciała (jakby próbował robić mostek zapierając się na głowie i stopach).
  4. Wzmożone napięcie mięśniowe w kończynach górnych wyrażone ciągle i silnie zaciśniętymi piąstkami. Dziecko samo nie otwiera dłoni oraz bardzo trudno jest jemu tę dłoń otworzyć.
  5. Ułożenie kończyn dolnych na tzw. żabkę: w znacznym zgięciu, odwiedzeniu, rotacji zewnętrznej z kolanami niemal opartymi o podłoże, miednica ustawiona w przodopochyleniu.
  6. Brak kopania naprzemiennego, mały repertuar ruchowy lub kopanie z silnym wyprostem, krzyżowaniem kończyn dolnych, ze stopami zgiętymi podeszwowo.
  7. Mały repertuar ruchowy.

2. MIESIĄC

W pozycji na na brzuchu:

  1. Bardzo silne odgięciowe ustawienie głowy.
  2. Brak umiejętności podparcia się na rękach/przedramionach, a wręcz unoszenie ich w górę podczas prób dźwigania głowy.
  3. Unoszenie rąk i nóg w górę jak tylko dziecko zostanie położone na brzuchu. Dziecko wygląda jakby opierało się tylko na brzuchu, który będzie bardzo silnie wydłużany, a mięśnie grzbietu bardzo napięte.
  4. Utrzymywanie rąk pod klatką piersiową, bardzo mocno przywiedzionych oraz zrotowanych do wewnątrz. Podczas prób podnoszenia głowy dziecko tak ustawionymi rękami, próbuje pchać w podłoże i podnieść głowę.

W pozycji na plecach:

  1. Widoczny jest tylko i wyłącznie jednostronny ATOS (pozycja szermierza, o której pisałam TU).
  2. Bardzo silne (!) odgięcie głowy widoczne podczas pozycji szermierza.

3. MIESIĄC

W pozycji na plecach:

  1. Trudności w kontroli głowy i wzroku (!) w linii środkowej ciała.
  2. Podnoszenie i zabawa ciągle jedną i tą samą ręką.
  3. Kończyny górne ułożone wzdłuż tułowia lub w odwiedzeniu stabilizują postawę ciała.
  4. Aktywność kopania wyrażona przesuwaniem zewnętrznych krawędzi stóp po podłożu.

W pozycji na brzuchu:

  1. Zbyt wysokie ustawienie łopatek.
  2. W czasie podpierania na kończynach górnych – obciążanie kłębów kciuka.
  3. Asymetryczne ustawienie obręczy barkowej, np. wyżej/niżej, w przód/w tył.
  4. Unoszenie głowy nad podłoże połączone:

–  z wyprostnym ustawieniem barków,

– ze zgięciowym ustawieniem barków

4. MIESIĄC

W pozycji na brzuchu:

  1. Podczas podpierania się na przedramionach łokcie znajdują się blisko tułowia
  2. Wysokie ustawienie miednicy
  3. Kończyny górne ustawia w rotacji wewnętrznej w stawach ramiennych z jednoczesnym wyprostem w stawach łokciowych i pronacją przedramion.

LUB

kończyny górne ustawia w rotacji wewnętrznej w stawach ramiennych z jednoczesnym zgięciem w stawach łokciowych z pronacją przedramion.

W pozycji na plecach:

  1. Łapie swoje kolanka, ale nie patrzy na nie/ w ich kierunku lub patrzy odginając głowę w tył.
  2. Łapie ciągle jedno i to samo kolano i ciągle tą samą ręką.
  3. Unosi kolana w górę, ale ręce spoczywają na podłożu z widocznym zapieraniem się nimi o ziemię.

5. MIESIĄC

W pozycji na brzuchu:

  1. Unoszenie głowy bez podporu na kończynach górnych.
  2. Silnie zaciśnięte piąstki.
  3. Prostuje łokcie z udziałem rotacji wewnętrznej ramienia.
  4. Nadmierne odwiedzenie bioder.

W pozycji na plecach:

  1. Bawi się rączkami, stopami, kolanami bez patrzenia na nie.
  2. Sięga po zabawki tylko jedną rączką, sięga tylko do jednej nóżki (ciągle tej samej).
  3. Kopanie tylko tą samą nóżką.
  4. Splata stopy, rotuje całe nóżki na zewnątrz w celu dodatkowej stabilizacji ciała.

6. MIESIĄC

W pozycji na plecach:

  1. Obraca się tylko przed jeden bok.
  2. Gdy obraca się nadmiernie prostuje głowę i tułów.
  3. Gdy obraca się nie unosi głowy nad ziemię.
  4. Chwyta zabawki z kciukiem ustawionym w dół.
  5. Unosi i bawi się tylko jedną nóżką. Bierze do buzi tylko jedną stopę (ciągle tą samą).

W pozycji na brzuchu:

  1. Sięga do zabawek tylko jedną rączką.
  2. Jeśli pełza to pełza asymetrycznie.
  3. Jeśli przyjmuje pozycję amfibii to tylko z wykorzystaniem jednej strony ciała.
  4. Widoczna jest słaba aktywność stóp i palców stóp.

Pamiętaj, że powyższy artykuł nie zastąpi wizyty u fizjoterapeuty. Jeśli coś Ciebie niepokoi – udaj się do specjalisty. Czas jest ważny!


Nie chcesz przegapić nowych artykułów na blogu? Kliknij TUTAJ i sprawdź szczegóły. Dzięki temu będziesz na bieżąco z każdą nową treścią na blogu.

___

– M. Matyja, A.Godola, Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF. Katowice 2009.
– Lois Bly, Motor Skills Acquisition in the First Year. Academic Press. United States 2003

Pamiętaj, że dostępne artykuły mają charakter informacyjny. Ze swoimi wątpliwościami udaj się do odpowiedniego specjalisty. Jeśli chcesz zadać mi pytanie kliknij w przycisk poniżej.