Podsumowanie rozwoju cz.1

 

 

 

Niektórzy mogą powiedzieć, że ta seria jest odgrzewanym kotletem. Zapewniam, że nie jest. Nie wszyscy są wiernymi fanami Instagrama, a seria ta pojawiła się tylko i wyłącznie na Instagramie. Facebook oraz mój blog serii tej nie widział i to jest właśnie ta pora na  zobaczenie. Czy jakoś tak. ?

 

Zaczynamy!
#hejhoorozwoju

 

Zanim przejdziesz do czytania! Przestań panikować i wrzucać swoje dziecko w ramy czasowe. To nie jest żaden wyznacznik. Jest to zupełnie poglądowe i dla tego poglądu zostało stworzone. Każde dziecko rozwija się w swoim indywidualny dla niego tempie. Dzieci nie trzeba uczyć aktywności ruchowych (np. siadanie, pełzanie, chodzenie), bo mają to zaprogramowane. Tak zaprogramowane. Genetycznie w dodatku ?
Pamiętaj też, że jeśli coś niepokoi Ciebie w rozwoju Twojego dziecka to udaj się do specjalisty! Nie szukaj rad na grupach i forach dla mam. Większa część z nich nie ma medycznej wiedzy w tym temacie. Intuicja Matki to święta rzecz i ja w nią wierzę. Mimo, że matką nie jestem. ? Jeszcze ?

 

1.MIESIĄC ŻYCIA

Co potrafi maluch leżąc na plecach albo może czego nie potrafi?

    1. Potrafi krzywo leżeć. Tak krzywo, tzn. asymetrycznie. Jego tułów wygina się w rogalik niestabilnie przylegając do podłoża.
    2. Jego głowa zawsze zwrócona jest w którąś ze stron, nie potrafi utrzymać jej na środku (w linii środkowej ciała).
    3. Wygląda jakby nie miał szyi. Jego barki są ustawione bardzo wysoko i skierowane do przodu.
    4. Maluchy ruszają się oczywiście, ale jest to ruch chaotyczny, niezgrabny wykonywany całym ciałem (tzw. ruchy masywne).
    5. Obserwujemy tzw. kicking – naprzemienne zginanie i prostowanie nóg, jakby kopało.
    6. Ręce i nogi są zgięte. Piąstki silnie zaciśnięte z kciukiem schowanym w dłoni. Stopy nie dotykają podłoża i są zgięte grzbietowo, jakby ciągle trzymał zadarte palce.
    7. Potrafi ruszać głową i przekręcać ją na boki, ale ruchowi temu towarzyszy ruch całego ciała i układ naszego rogalika się zmienia. Co to znaczy? Znaczy to tyle, że łuk rogalika zawsze jest dłuższy w stronę, w którą patrzy dziecko. Jeśli dziecko odwróci głowę to ustawienie łuków rogala również się zmieni.

 

…i leżąc na brzuchu oczywiście

Maluch na brzuchu po prostu potrafi leżeć ? To i tak duża umiejętność, pamiętajcie. Zwłaszcza, że jest to dość trudna, chwiejna i mało stabilna pozycja.  Jak takie leżenie się prezentuje? Pierwsze co rzuca się w oczy to pupa, która jest wysoko uniesiona nad podłożem. Nogi zgięte, podciągnięte pod brzuch, wygląda jakby opierał się na wewnętrznej krawędzi kolan. Głowa opiera się na policzku, można powiedzieć, że cały ciężar ciała oparty jest na policzku, górnej części klatki piersiowej, wewnętrznej krawędzi dłoni oraz kciuku. Barki ustawione wysoko i wysunięte w przód (wygląda jakby nie miał szyi). Ręce zgięte, blisko tułowia, zaciśnięte w piąstki, kciuk oczywiście wewnątrz dłoni. Pod koniec 1. miesiąca maluch próbuje przekładać głowę wykorzystując podparcie na przedramionach.

 

 

2. MIESIĄC ŻYCIA

Przed nami 2. Miesiąc i tym razem zaczniemy od leżenia na brzuchu. Co potrafi mały brzdąc, który awansował na niemowlaka?

    1. Pupa nie rzuca się już tak w oczy i obniża się w kierunku do podłoża. Jest to zasługa wydłużenia się mięśni zginających biodra. Pośladki napinają się, przednia strona uda opiera się o podłoże, obserwujemy większy wyprost kolana.
    2. Barki i ramiona nadal przyjmują pozycję embrionalną z łokciem znajdującym się za barkiem. Z czasem obserwuje się powolny, ale systematyczny wyprost łokci i barków do przodu.
    3. Ciężar ciała już nie jest aż tak wysoko jak wcześniej – zaczyna schodzić w dół w kierunku miednicy przez co łatwiej jest dziecku podnieść i utrzymać główkę.
    4. Podnosi i utrzymuje głowę korzystając z podporu na promieniowej części przedramienia.
    5. Dzięki prostowaniu się kręgosłupa szyjnego i piersiowego może unieść głowę o 45*.
    6. Podnoszenie głowy, kiwanie nią w pionie i obracanie dostarczają stymulacji dla układu wzrokowego, proprioceptywnego i przedsionkowego.
    7. W pozycji leżenia na brzuchu dziecko może przybliżać głowę i usta do ręki.

 

No i leżąc na plecach.

1 .Głowa malucha nadal bardzo rzadko znajduje się w linii środkowej
2.  Obrót głowy może, ale nie musi pobudzić receptory szyi, które wywołują pozycję ATOSu
3.Potrafi na chwilę skupić wzrok w linii środkowej oraz potrafi śledzić poruszający się przedmiot od boku do linii środkowej i od linii środowej do boku.
4.  Zmniejszyły się przypadkowe ruchy kończyn dolnych i aktywne, obustronne kopanie. Ruchy są mniej masywne i mniej wyolbrzymione.
5.  Dziecko zaczynają interesować ludzkie twarze ze zmieniającym się wyrazem, zwłaszcza uśmiechem.
6.  Coraz częściej prostuje palce rąk.
7.  Jeśli grzechotka zostanie umieszczona w dłoni dziecka może ją przez chwilę utrzymać, ale nie zwraca na nią uwagi.
8.  Tułów nadal ułożony jest asymetrycznie.

 

3.MIESIĄC ŻYCIA

Zaczynamy 3 miesiąc. To taki magiczny okres w życiu dziecka, bo zbliżamy się do upragnionej, wyśnionej, wyczekiwanej…(werble)…SYMETRII! Spodziewaliście się pewnie innej odpowiedzi? ? Cóż, jestem tylkofizjoterapeutą ? Przejdźmy do konkretów – pozycja na plecach:


1. Dziecko zaczyna leżeć stabilnie i symetrycznie, potrafi utrzymać głowę w linii środkowej ciała oraz obracać nią na boki (śledzić zabawki w zakresie 180*).
2.  Nóżki często przyjmują pozycję obustronnego ugięcia, odwiedzenia i rotacji zewnętrznej (na żabę ?)
3.  Kopie symetrycznie nóżkami, najczęściej w powietrzu.
4.  Jest w stanie dłużej niż wcześniej utrzymywać grzechotkę włożoną w rękę, początkowo nie wiedząc co z nią zrobić.
5.  Potrafi bawić się rękami, potrafi dotknąć swojego ciała, również ciągnąć za ubrania. Zaczyna brać ręce do buzi.

 

No i na brzuchu. Co potrafi?

    1. Dziecko leży symetrycznie i stabilnie.
      2. Kręgosłup jest bardziej wyprostowany, miednica obniżona, przez co niemowlak może podeprzeć się na przedramionach z uniesioną głową.
      3. Trzymiesięczny niemowlak potrafi unieść głowę od 45 do 90* w linii pośrodkowej i utrzymać ją w tej pozycji bez podrzucania.
      4.  Gdy głowa jest uniesiona może obracać nią w obie strony w zakresie 180*, co powoduje delikatne przenoszenie ciężaru ciała.
      5.  Lepsza kontrola głowy przekłada się na lepszą kontrolę wzrokową
      6.  Łokcie są w jednej linii z barkami  lub z przodu barków, a ciężar jest utrzymywany na łokciach i przedramionach.
      7.  Podnoszenie się na przedramionach jest pierwszym ważnym krokiem w dynamicznym unoszeniu ciężaru ciała.
      8.  Dzieciaczki często zaczynają wykonywać drapiące ruchy paluszkami, zwłaszcza na widok zabawki.

Hej Ho! 🙂

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *