Pierwsze buty – jak wybrać?

pierwsze buty

– Jakie pierwsze buty Pani Kasiu?

– Takie, żeby nie przeszkadzały chodzić! – odpowiadam 🙂

Ta odpowiedź zawiera wszystko na temat butów dla dzieci i nie powinna podlegać dyskusji. Chociaż z drugiej strony wcale nie dziwię się rodzicom, że ciągle o to pytają patrząc na ofertę sklepów i czasem rozbieżne zdania wśród różnych specjalistów. Pierwsze buty – czym kierować się przy wyborze i jak nie zwariować oglądając wszystkie możliwe modele na sklepowych półkach – o tym dziś 🙂

 

Całkiem fajny but to…

pierwsze buty

   

Kilka naczelnych zasad, czyli nie tylko pierwszy but!

Pierwsze buty kupujemy dzieciom, które samodzielnie chodzą i zakładamy wtedy kiedy życie nas zmusza do tego, żeby im te buty założyć (np. wychodzimy na spacer). W każdym innym wypadku (typu chodzenie dziecka po mieszkaniu, latem na plaży, w ogrodzie, parku, który znamy jak najbardziej butów możemy się zwyczajnie pozbyć). Stopa małego dziecka nie potrzebuje tak naprawdę żadnego obuwia, a jedynie swobodę, ruch i swobodę ruchu.  Tylko bosa stopa jest w stanie bezpośrednio dopasować się do podłoża, tj. dotykać i odrywać się od podłoża każdą jej częścią czy to palce, pięty, zewnętrzne, wewnętrzne promienie stopy, może być obciążania i odciążana, zbierać różnego rodzaju wrażenia sensoryczne. To w bosej stopie mięśnie ulegają wzmocnieniu i kształtują się łuki poprzeczne i podłużne jak również cały mechanizm przetaczania stopy. Żadnych pośredników typu but stopa zwyczajnie nie potrzebuje, serio 🙂

1. But powinien być lekki.

2. Palce nie mogą być uciskane, ale powinny mieć swobodę ruchów oraz stawów śródstopia. Jeśli but jest zbyt ciasny może to doprowadzić do ustawienia szponiastego lub młoteczkowatego palców, a w dłuższym okresie do osłabienia mięśni, obniżenia się kości śródstopia i spłaszczeniem wysklepienia poprzecznego stopy skutkując rozwinięciem się płaskostopia.

3. But powinien być odpowiedniej długości i szerokości. Podczas chodzenia palce muszą mieć luz, ponieważ w czasie każdego kroku stopa w fazie podporowej przesuwa się w bucie nieco do przodu.

4. Podeszwa buta nie może być sztywna, ale giętka. Można to sprawdzić poprzez wygięcie buta. Jeśli można wygiąć przednią część buta (około 1/3 przednią) pod kątem prostym i skręcić od pięty aż do czubka pod kątem 90 stopni to taki but posiada właściwą elastyczność podłużną i poprzeczną. Co to znaczy skręcić od pięty aż do czubka buta? Wyobraź sobie jak wyciskasz ręcznik ociekający wodą. No to właśnie w takim kierunku powinnaś skręcić but, by sprawdzić czy ten ma odpowiednią giętkość.

5. But nie powinien posiadać wewnątrz żadnych profilaktycznych wkładek ortopedycznych. Inaczej sprawy się mają jeśli u dziecka stwierdzono jakieś nieprawidłowości – wtedy słuchamy wskazówek specjalisty!

6. Stopa dziecka po południu jest o około 4% większa niż przed południem. Z tego względu dziecięce obuwie powinno się raczej kupować po południu.

7. Stopy należy mierzyć w obciążeniu, czyli wtedy kiedy dziecko stoi z równomiernie rozłożonym ciężarem ciała. W przypadku asymetrii długości stopy to ta dłuższa stopa jest punktem odniesienia przy zakupie obuwia. Podczas zbierania miary obrysowujemy stopy dziecka i na wysokości palucha i II palca dodajemy około 12mm (6mm luzu dla stopy oraz 6mm na ruch stopy). Niektórym może wydawać się, że jest to zbyt duży zapas, ok, też było to dla mnie szokiem. Pamiętajmy, że mała stopa rozwija się bardzo szybko i but, który kupimy za chwilę będziemy mogli wyrzucić do kosza. Pamiętajmy również, że stopa się przesuwa, a luz dla palców jest potrzebny (chyba nikt nie lubi jak coś nas zbytnio uwiera i wypycha palce?).

8. Podczas zakupu zawsze należy przymierzyć oba buty.

9. Stopy dziecka rosną szybko. Najczęściej stopy dzieci rozpoczynających chodzenie miesięcznie rosną o 1,5mm, natomiast u dzieci starszych 1mm. W związku z tym stopa dziecka 1-3 letniego powinna być mierzona co 2 miesiące, 3-4 letniego co 4 miesiące, a dzieci 4-6 letnich co pół roku.

Mieliście trudność z dopasowaniem pierwszych oraz kolejnych butów dla swojego dziecka? Co było trudne? Napiszcie w komentarzach.
______
Barbara Zukunft-Huber. Trójwymiarowa manualna terapia wad stóp u dzieci.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *