Pełzanie niemowląt

pełzanie niemowląt

Pełzanie niemowląt jest kolejną wyczekiwaną przez rodziców umiejętnością maluszka zaraz po obrotach. Czasem zdarza się i tak, że zamiast prezentowania pełzania dziecko zamienia się w rannego żołnierza i pełza asymetrycznie albo w fokę i pełza wykorzystując tylko rączki. Kiedy należy się martwić i czy pełzanie jest ważną i obowiązkową umiejętnością?

Pełzanie niemowląt o czym mowa?

Zerknij na zdjęcie niżej i wyobraź sobie, że dziecko się porusza. Pełzanie gotowe.

pełzanie niemowląt

Pełzanie niemowląt jest umiejętnością przypadającą na około 7 miesiąc życia dziecka. Zanim zacznie pełzać w przód może zaprezentować pełzanie do tyłu. Nie jest to niczym nieprawidłowym. Może do tego dojść na skutek aktywnego pchania rączkami w podłoże. Wpływa to na dalszą stabilizację łopatek na ścianie klatki piersiowej i zbliżanie się kąta dolnego łopatki do kręgosłupa. Stabilizacja, którą w ten sposób rozwija dziecko pomoże mu w przyszłości opierać się tylko na jednej rączce, a drugą sięgać do zabawki bez wywracania się. Pełzanie do tyłu dziecko może zaprezentować stosunkowo wcześniej niż pełzanie w przód.

Kwestie techniczne – jak wygląda pełzanie niemowląt?

Podczas pełzania niemowląt ciało maluszka możemy podzielić na dwie strony: OBCIĄŻONĄ i ODCIĄŻONĄ. Na zdjęciu niżej zaznaczyłam, gdzie jaka strona się znajduje. Na pewno łatwiej będzie to sobie wyobrazić.

pełzanie niemowląt

STRONA OBCIĄŻONA, czyli ta wyżej:

  • wydłużenie i przyleganie ciała maluszka do podłoża, po którym się przemieszcza,
  • rączka zgina się w stawie ramiennym,
  • paszka zbliża się do podłoża,
  • nóżka dziecka znajduje się w wyproście, pozycji pośredniej i przywiedzeniu,
  • miednica w pozycji pośredniej.

STRONA ODCIĄŻONA, czyli ta niżej:

  • rączka zgięta i przywiedziona horyzontalnie – pcha w podłoże,
  • nóżka we wzorcu zgięcia, odwiedzenia i rotacji zewnętrznej (o ważności tego wzorca pisałam w TYM artykule)
  • przyśrodkowa część kolana i paluch pchają w podłoże, by móc pełznąć
  • miednica znajduje się nad podłożem.

Co dziecko musi rozwinąć, aby zacząć pełzać?

Na pewno wszystko to, co budowało do tego okresu, czyli:

  • kontrolę głowy,
  • kontrolę tułowia i obręczy barkowej,
  • umiejętność skracania i wydłużania stron ciała,
  • umiejętność pchania w podłoże,
  • umiejętność rozdzielnej pracy stron ciała, czyli prawa strona robi coś innego niż lewa,
  • pivoty, czyli obroty wokół osi pępka:

pivoty

  • pozycję ambifii:pozycja amfibii

Po co właściwie te całe pełzanie niemowląt?

No właśnie. Przecież dla nas dorosłych nie jest to pozycja i aktywność funkcjonalna. Do pracy czy na spotkanie z przyjaciółmi nie dotrzemy pełzając. Zatem po co? Dla doświadczeń, ale też:

  • doskonalenia mobilnej kontroli obręczy barkowej,
  • rozwijania i doskonalenia rozdzielnej pracy między łopatką a ścianą klatki piersiowej,
  • doskonalenia ruchów rotacyjnych,
  • rozwijania rozdzielnej pracy między obręczą barkową i biodrową,
  • rozwijania i doskonalenia przenoszenia ciężaru ciała na stronę obciążoną,
  • przygotowania palucha do fazy odbicia podczas chodu.

Foczenie?

O foczeniu niemowląt mówi się stosunkowo mało i mam wrażenie, że od razu uznaje się to za pewną nieprawidłowość. Owszem, gdy czas foczenia przedłuża się i nie jest zastępowany kolejnymi umiejętnościami – wsparłabym się konsultacją specjalisty.

Foczenie jest etapem przed pełzaniem mogącym albo i nie pojawić się w typowym rozwoju malucha. Polega to na tym, że dziecko przemieszcza się na brzuchu wykorzystując naprzemiennie rączki do podciągania się, a nogi dostosowują się do tego ruchu, ale nie są aktywne w tej naprzemienności. Raczej tułów i nóżki są biernie ciągnięte. Okres ten trwa około 2 tygodni i nie jest istotny w rozwoju.

Pełzanie asymetryczne, czyli wspomniany ranny żołnierz.

Może zdarzyło się, że widziałaś dziecko pełzające w asymetrycznym wzorcu. Maluch wtedy angażuje tylko jedną stronę ciała albo tylko jedną z kończyn dolnych podczas gdy rączki pracują naprzemiennie. Nie jest to wzorzec, którego byśmy oczekiwali dlatego też każda asymetria w aktywnościach powinna być skonsultowana ze specjalistą. Jeśli zauważysz, że ranny żołnierz nie wycofuje się i dziecko pełza z wykorzystaniem ciągle tego samego asymetrycznego wzorca zasięgnij porady fizjoterapeuty.  Ważne jest, by znaleźć przyczynę takiego stanu rzeczy i ją wyprowadzić. Niewyprowadzone asymetrie zawsze przekładają się na kolejne aktywności motoryczne.


Nie chcesz przegapić nowych artykułów na blogu? Kliknij TUTAJ i sprawdź szczegóły. Dzięki temu będziesz na bieżąco z każdą nową treścią na blogu.

____

M. Matyja, A.Gogola, Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF. Katowice 2009
L. Sadowska, Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. AWF Wrocław 2001


Jak widzisz wszędzie dziecko może. Może zaprezentować w tym albo w tym okresie, może zrobić tak albo tak. Możesz się spodziewać. Nie ma nic pewnego. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o typowym rozwoju niemowlęcia zachęcam Cię do pobrania mojego darmowego ebookaROZWIJAKa. Możesz zrobić to TUTAJ

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *