Pełzanie niemowląt jest kolejną wyczekiwaną przez rodziców umiejętnością maluszka zaraz po obrotach. Czasem zdarza się i tak, że zamiast prezentowania pełzania dziecko zamienia się w rannego żołnierza i pełza asymetrycznie albo w fokę i pełza wykorzystując tylko rączki. Kiedy należy się martwić i czy pełzanie jest ważną i obowiązkową umiejętnością?

Pełzanie niemowląt o czym mowa?

Zerknij na zdjęcie niżej i wyobraź sobie, że dziecko się porusza. Pełzanie gotowe.

pełzanie niemowląt

Pełzanie niemowląt jest umiejętnością przypadającą na około 7 miesiąc życia dziecka. Zanim zacznie pełzać w przód może zaprezentować pełzanie do tyłu. Nie jest to niczym nieprawidłowym. Może do tego dojść na skutek aktywnego pchania rączkami w podłoże. Wpływa to na dalszą stabilizację łopatek na ścianie klatki piersiowej i zbliżanie się kąta dolnego łopatki do kręgosłupa. Stabilizacja, którą w ten sposób rozwija dziecko pomoże mu w przyszłości opierać się tylko na jednej rączce, a drugą sięgać do zabawki bez wywracania się. Pełzanie do tyłu dziecko może zaprezentować stosunkowo wcześniej niż pełzanie w przód.

Kwestie techniczne – jak wygląda pełzanie niemowląt?

Podczas pełzania niemowląt ciało maluszka możemy podzielić na dwie strony: OBCIĄŻONĄ i ODCIĄŻONĄ. Na zdjęciu niżej zaznaczyłam, gdzie jaka strona się znajduje. Na pewno łatwiej będzie to sobie wyobrazić.

pełzanie niemowląt

STRONA OBCIĄŻONA, czyli ta wyżej:

  • wydłużenie i przyleganie ciała maluszka do podłoża, po którym się przemieszcza,
  • rączka zgina się w stawie ramiennym,
  • paszka zbliża się do podłoża,
  • nóżka dziecka znajduje się w wyproście, pozycji pośredniej i przywiedzeniu,
  • miednica w pozycji pośredniej.

STRONA ODCIĄŻONA, czyli ta niżej:

  • rączka zgięta i przywiedziona horyzontalnie – pcha w podłoże,
  • nóżka we wzorcu zgięcia, odwiedzenia i rotacji zewnętrznej (o ważności tego wzorca pisałam w TYM artykule)
  • przyśrodkowa część kolana i paluch pchają w podłoże, by móc pełznąć
  • miednica znajduje się nad podłożem.

Co dziecko musi rozwinąć, aby zacząć pełzać?

Na pewno wszystko to, co budowało do tego okresu, czyli:

  • kontrolę głowy,
  • kontrolę tułowia i obręczy barkowej,
  • umiejętność skracania i wydłużania stron ciała,
  • umiejętność pchania w podłoże,
  • umiejętność rozdzielnej pracy stron ciała, czyli prawa strona robi coś innego niż lewa,
  • pivoty, czyli obroty wokół osi pępka:

pivoty

  • pozycję ambifii:pozycja amfibii

Po co właściwie te całe pełzanie niemowląt?

No właśnie. Przecież dla nas dorosłych nie jest to pozycja i aktywność funkcjonalna. Do pracy czy na spotkanie z przyjaciółmi nie dotrzemy pełzając. Zatem po co? Dla doświadczeń, ale też:

  • doskonalenia mobilnej kontroli obręczy barkowej,
  • rozwijania i doskonalenia rozdzielnej pracy między łopatką a ścianą klatki piersiowej,
  • doskonalenia ruchów rotacyjnych,
  • rozwijania rozdzielnej pracy między obręczą barkową i biodrową,
  • rozwijania i doskonalenia przenoszenia ciężaru ciała na stronę obciążoną,
  • przygotowania palucha do fazy odbicia podczas chodu.

Foczenie?

O foczeniu niemowląt mówi się stosunkowo mało i mam wrażenie, że od razu uznaje się to za pewną nieprawidłowość. Owszem, gdy czas foczenia przedłuża się i nie jest zastępowany kolejnymi umiejętnościami – wsparłabym się konsultacją specjalisty.

Foczenie jest etapem przed pełzaniem mogącym albo i nie pojawić się w typowym rozwoju malucha. Polega to na tym, że dziecko przemieszcza się na brzuchu wykorzystując naprzemiennie rączki do podciągania się, a nogi dostosowują się do tego ruchu, ale nie są aktywne w tej naprzemienności. Raczej tułów i nóżki są biernie ciągnięte. Okres ten trwa około 2 tygodni i nie jest istotny w rozwoju.

Pełzanie asymetryczne, czyli wspomniany ranny żołnierz.

Może zdarzyło się, że widziałaś dziecko pełzające w asymetrycznym wzorcu. Maluch wtedy angażuje tylko jedną stronę ciała albo tylko jedną z kończyn dolnych podczas gdy rączki pracują naprzemiennie. Nie jest to wzorzec, którego byśmy oczekiwali dlatego też każda asymetria w aktywnościach powinna być skonsultowana ze specjalistą. Jeśli zauważysz, że ranny żołnierz nie wycofuje się i dziecko pełza z wykorzystaniem ciągle tego samego asymetrycznego wzorca zasięgnij porady fizjoterapeuty.  Ważne jest, by znaleźć przyczynę takiego stanu rzeczy i ją wyprowadzić. Niewyprowadzone asymetrie zawsze przekładają się na kolejne aktywności motoryczne.


Nie chcesz przegapić nowych artykułów na blogu? Kliknij TUTAJ i sprawdź szczegóły. Dzięki temu będziesz na bieżąco z każdą nową treścią na blogu.

____

M. Matyja, A.Gogola, Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF. Katowice 2009
L. Sadowska, Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. AWF Wrocław 2001


Jak widzisz wszędzie dziecko może. Może zaprezentować w tym albo w tym okresie, może zrobić tak albo tak. Możesz się spodziewać. Nie ma nic pewnego. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o typowym rozwoju niemowlęcia zachęcam Cię do pobrania mojego darmowego ebookaROZWIJAKa. Możesz zrobić to TUTAJ

Poprzednie wpisy...

Pamiętaj, że dostępne artykuły mają charakter informacyjny. Ze swoimi wątpliwościami udaj się do odpowiedniego specjalisty. Jeśli chcesz zadać mi pytanie kliknij w przycisk poniżej.